Systém stability směnného kurzu

Pin
Send
Share
Send

Koncept a princip fungování dynamického stabilizačního systému vozidla na silnici. Podstata této technologie a další funkce.

Druhý název tohoto systému stability směnného kurzu (SKU) je dynamický stabilizační systém nebo třetí je elektronická kontrola stability (ESC), v angličtině to zní jako Electronic Stability Control (ESC).

Je třeba poznamenat, že tato technologie je navržena tak, aby udržovala stabilitu, když je vozidlo v pohybu, a také ovladatelnost vozidla díky včasné detekci a eliminaci kritické situace. Od roku 2011 je v USA, Kanadě a zemích Evropské unie předpokladem vybavit nová osobní vozidla systémem stability směnného kurzu.

Podstata stability směnného kurzu

Zajišťuje, aby bylo auto udržováno v trajektorii stanovené řidičem v různých režimech pohybu vozidla. Tyto režimy jsou volné odvalování, zatáčky, jízda v přímém směru, brzdění a zrychlování.

Stabilita směnného kurzu má v závislosti na výrobci následující názvy:

  • VDC (Vehicle Dynamic Control) - Subaru, Infiniti, Nissan;
  • VSC (Vehicle Stability Control) - Toyota;
  • VSA (Vehicle Stability Assist) - Honda, Acura;
  • DTSC (Dynamic Stability Traction Control) - Volvo;
  • DSC (Dynamic Stability Control) pro vozy Rover, BMW, Jaguar;
  • ESC (Electronic Stability Control) - Hyundai, Honda, Kia;
  • ESP (Electronic Stability Program) pro většinu automobilů v Americe i v Evropě.


Jeho princip činnosti a zařízení působení lze zvážit na příkladu jednoho z nejběžnějších systémů ESP, vyráběných od roku 1995.

Dynamické stabilizační zařízení

Představuje selhání aktivní bezpečnosti na vysoké úrovni.

To zahrnuje:

  • ASR - kontrola trakce;
  • EBD - rozložení brzdné síly;
  • ABS - protiblokovací brzdy.
  • EDS - elektronická uzávěrka diferenciálu;


Přístroj:

  • hydraulický blok;
  • Řídicí blok;
  • vstupní senzory.

Schéma systému řízení stability ESP:

Vstupní senzory zaznamenávají konkrétní parametry vozidla a převádějí je na elektrické signály. Pomocí těchto senzorů vyhodnotí technologie dynamické stabilizace akce řidiče, stejně jako parametry pohybu vozidla.

Mezi senzory ESP patří:

  1. Používají se při hodnocení akcí řidiče:
    • spínač brzdových světel;
    • snímač brzdného tlaku;
    • snímač úhlu řízení.
  2. Používají se při posuzování skutečných parametrů pohybu vozidla:
    • snímač brzdného tlaku;
    • snímač rychlosti přeběhu;
    • snímač podélného zrychlení;
    • snímače rychlosti kol.
    • snímač bočního zrychlení.


Řídicí jednotka ESP přijímá signály ze senzorů a generuje řídicí akci týkající se akčního členu monitorovaných aktivních bezpečnostních systémů:

  • výstražné světla pro brzdy, ABS, ESP;
  • přepínací a vysokotlaké ventily ASR;
  • Výfukové a sací ventily ABS.


Během provozu dochází k interakci mezi řídicí jednotkou ESP, řídicí jednotkou systému řízení motoru a řídicí jednotkou automatické převodovky. Kromě přijímání signálů z těchto systémů generuje řídicí jednotka ovládací akce pomocí motoru a automatické převodovky na prvcích řídicího systému. Práce s dynamickou stabilizací zajišťuje hydraulická jednotka ABS / ASR spolu se všemi součástmi .

Princip fungování systému stability směnného kurzu

Počátek nouzové situace je určen porovnáním činností řidiče a parametrů pohybu vozidla. V případě, že se akce řidiče liší od skutečných parametrů pohybu vozidla, systém ESP rozpozná situaci jako nekontrolovatelnou a je okamžitě zahrnut do pracovního postupu.

Provádění pohybu vozu pomocí směrové stability je dosaženo několika způsoby:

  • za přítomnosti adaptivního odpružení změnou stupně tlumení tlumičů;
  • v podmínkách aktivního systému řízení změnou úhlu natočení předních kol;
  • změna točivého momentu motoru;
  • při brzdění určitých kol.


V ESP lze změnu točivého momentu motoru provést následujícími způsoby:

  • za přítomnosti pohonu všech kol přerozdělením točivého momentu mezi nápravy;
  • v důsledku zrušení řazení v automatické převodovce;
  • v důsledku změny časování zapalování;
  • přeskakováním zapalovacích impulzů;
  • v důsledku vynechaného vstřikování paliva;
  • změnou polohy škrticí klapky.


Systém, který integruje odpružení, řízení a stabilitu směru, se nazývá Integrated Vehicle Dynamics Management.

Další funkce v dynamickém stabilizačním systému

Elektronické řízení stability vozidla má následující doplňkové funkce, nebo spíše systém:

  • odstranění vlhkosti z brzdových kotoučů;
  • zlepšení účinnosti brzd během zahřívání;
  • stabilizace silničního vlaku;
  • Předcházení kolizím;
  • zabránit převrácení;
  • hydraulický posilovač brzd a další.


Tyto systémy nemají prakticky žádné vlastní konstrukční prvky. Jsou to zásuvné moduly ESP.

  1. Prevence převrácení (ROP), což je systém prevence převrácení, stabilizuje pohyb vozidla při hrozbě převrácení. Odstranění převrácení je způsobeno snížením příčného zrychlení v důsledku brzdění předních kol a také snížením točivého momentu motoru. V tomto případě je aktivní brzdový posilovač generován přídavný tlak v brzdovém systému.
  2. Brzdový kryt, což je technologie pro zabránění kolizím, je implementována ve vozidle, které je vybaveno adaptivním tempomatem. Poskytuje nebezpečí kolize se zvukovými a vizuálními signály. V tomto případě během kritické situace nastane vstřikování v brzdovém systému. V důsledku toho se zpětné čerpadlo automaticky vypne.
  3. Systém stabilizace silničního vlaku implementováno ve vozidle vybaveném tažným zařízením. Tento systém zabraňuje vybočení přívěsu, když je vozidlo v pohybu. Toho je dosaženo brzděním kol a snížením točivého momentu.
  4. Fading Brake Support or Over Boost (FBS) je systém pro zvýšení účinnosti brzd během zahřívání, brání neúplnému přilnutí brzdových destiček k kotoučům, ke kterému dochází během zahřívání, dalším zvýšením tlaku v pohonu brzd.
  5. Systém pro odstranění vlhkosti z brzdových kotoučů aktivuje se při rychlosti více než 50 km / h, stejně jako když jsou zapnuty stěrače. Systém funguje tak, že krátce zvýší tlak v předních kolech. Kvůli tomu jsou brzdové destičky přitlačeny na kotouče a také odpařování vlhkosti.


Výhody ESP a ABS:

Pin
Send
Share
Send