Koncept a princip fungování dynamického stabilizačního systému vozidla na silnici. Podstata této technologie a další funkce.
Druhý název tohoto systému stability směnného kurzu (SKU) je dynamický stabilizační systém nebo třetí je elektronická kontrola stability (ESC), v angličtině to zní jako Electronic Stability Control (ESC).
Je třeba poznamenat, že tato technologie je navržena tak, aby udržovala stabilitu, když je vozidlo v pohybu, a také ovladatelnost vozidla díky včasné detekci a eliminaci kritické situace. Od roku 2011 je v USA, Kanadě a zemích Evropské unie předpokladem vybavit nová osobní vozidla systémem stability směnného kurzu.
Podstata stability směnného kurzu
Zajišťuje, aby bylo auto udržováno v trajektorii stanovené řidičem v různých režimech pohybu vozidla. Tyto režimy jsou volné odvalování, zatáčky, jízda v přímém směru, brzdění a zrychlování.
Stabilita směnného kurzu má v závislosti na výrobci následující názvy:
- VDC (Vehicle Dynamic Control) - Subaru, Infiniti, Nissan;
- VSC (Vehicle Stability Control) - Toyota;
- VSA (Vehicle Stability Assist) - Honda, Acura;
- DTSC (Dynamic Stability Traction Control) - Volvo;
- DSC (Dynamic Stability Control) pro vozy Rover, BMW, Jaguar;
- ESC (Electronic Stability Control) - Hyundai, Honda, Kia;
- ESP (Electronic Stability Program) pro většinu automobilů v Americe i v Evropě.
Jeho princip činnosti a zařízení působení lze zvážit na příkladu jednoho z nejběžnějších systémů ESP, vyráběných od roku 1995.
Dynamické stabilizační zařízení
Představuje selhání aktivní bezpečnosti na vysoké úrovni.
To zahrnuje:
- ASR - kontrola trakce;
- EBD - rozložení brzdné síly;
- ABS - protiblokovací brzdy.
- EDS - elektronická uzávěrka diferenciálu;
Přístroj:
- hydraulický blok;
- Řídicí blok;
- vstupní senzory.
Schéma systému řízení stability ESP:
Vstupní senzory zaznamenávají konkrétní parametry vozidla a převádějí je na elektrické signály. Pomocí těchto senzorů vyhodnotí technologie dynamické stabilizace akce řidiče, stejně jako parametry pohybu vozidla.
Mezi senzory ESP patří:
- Používají se při hodnocení akcí řidiče:
- spínač brzdových světel;
- snímač brzdného tlaku;
- snímač úhlu řízení.
- Používají se při posuzování skutečných parametrů pohybu vozidla:
- snímač brzdného tlaku;
- snímač rychlosti přeběhu;
- snímač podélného zrychlení;
- snímače rychlosti kol.
- snímač bočního zrychlení.
Řídicí jednotka ESP přijímá signály ze senzorů a generuje řídicí akci týkající se akčního členu monitorovaných aktivních bezpečnostních systémů:
- výstražné světla pro brzdy, ABS, ESP;
- přepínací a vysokotlaké ventily ASR;
- Výfukové a sací ventily ABS.
Během provozu dochází k interakci mezi řídicí jednotkou ESP, řídicí jednotkou systému řízení motoru a řídicí jednotkou automatické převodovky. Kromě přijímání signálů z těchto systémů generuje řídicí jednotka ovládací akce pomocí motoru a automatické převodovky na prvcích řídicího systému. Práce s dynamickou stabilizací zajišťuje hydraulická jednotka ABS / ASR spolu se všemi součástmi .
Princip fungování systému stability směnného kurzu
Počátek nouzové situace je určen porovnáním činností řidiče a parametrů pohybu vozidla. V případě, že se akce řidiče liší od skutečných parametrů pohybu vozidla, systém ESP rozpozná situaci jako nekontrolovatelnou a je okamžitě zahrnut do pracovního postupu.
Provádění pohybu vozu pomocí směrové stability je dosaženo několika způsoby:
- za přítomnosti adaptivního odpružení změnou stupně tlumení tlumičů;
- v podmínkách aktivního systému řízení změnou úhlu natočení předních kol;
- změna točivého momentu motoru;
- při brzdění určitých kol.
V ESP lze změnu točivého momentu motoru provést následujícími způsoby:
- za přítomnosti pohonu všech kol přerozdělením točivého momentu mezi nápravy;
- v důsledku zrušení řazení v automatické převodovce;
- v důsledku změny časování zapalování;
- přeskakováním zapalovacích impulzů;
- v důsledku vynechaného vstřikování paliva;
- změnou polohy škrticí klapky.
Systém, který integruje odpružení, řízení a stabilitu směru, se nazývá Integrated Vehicle Dynamics Management.
Další funkce v dynamickém stabilizačním systému
Elektronické řízení stability vozidla má následující doplňkové funkce, nebo spíše systém:
- odstranění vlhkosti z brzdových kotoučů;
- zlepšení účinnosti brzd během zahřívání;
- stabilizace silničního vlaku;
- Předcházení kolizím;
- zabránit převrácení;
- hydraulický posilovač brzd a další.
Tyto systémy nemají prakticky žádné vlastní konstrukční prvky. Jsou to zásuvné moduly ESP.
- Prevence převrácení (ROP), což je systém prevence převrácení, stabilizuje pohyb vozidla při hrozbě převrácení. Odstranění převrácení je způsobeno snížením příčného zrychlení v důsledku brzdění předních kol a také snížením točivého momentu motoru. V tomto případě je aktivní brzdový posilovač generován přídavný tlak v brzdovém systému.
- Brzdový kryt, což je technologie pro zabránění kolizím, je implementována ve vozidle, které je vybaveno adaptivním tempomatem. Poskytuje nebezpečí kolize se zvukovými a vizuálními signály. V tomto případě během kritické situace nastane vstřikování v brzdovém systému. V důsledku toho se zpětné čerpadlo automaticky vypne.
- Systém stabilizace silničního vlaku implementováno ve vozidle vybaveném tažným zařízením. Tento systém zabraňuje vybočení přívěsu, když je vozidlo v pohybu. Toho je dosaženo brzděním kol a snížením točivého momentu.
- Fading Brake Support or Over Boost (FBS) je systém pro zvýšení účinnosti brzd během zahřívání, brání neúplnému přilnutí brzdových destiček k kotoučům, ke kterému dochází během zahřívání, dalším zvýšením tlaku v pohonu brzd.
- Systém pro odstranění vlhkosti z brzdových kotoučů aktivuje se při rychlosti více než 50 km / h, stejně jako když jsou zapnuty stěrače. Systém funguje tak, že krátce zvýší tlak v předních kolech. Kvůli tomu jsou brzdové destičky přitlačeny na kotouče a také odpařování vlhkosti.
Výhody ESP a ABS: