10 zajímavostí o automobilech Ford

Pin
Send
Share
Send

Obsah článku:

  • Hromadný bavič
  • Barva auta - černá
  • Milionář milionář
  • "Právě včas"
  • Trojnásobná bezpečnost
  • Nejrychlejší
  • Testery Pioneer
  • Ford a ABS
  • můj boj
  • Auto, které změnilo svět


V roce 2019 oslavila společnost Ford Motor Company 116 let své existence, během nichž se společnost etablovala jako průkopník v automobilovém průmyslu. Některé zajímavosti a auta této ikonické značky jsou v naší recenzi.

1. Hromadný bavič

Už v roce 1927 prodal Ford více než 16 milionů kusů, což byla v té době fantastická postava.

Díky za takové výsledky je nepřetržitá montážní linka, kterou Henry Ford představil ve svém závodě pro sériovou výrobu modelu T.

Pro rok 1913 to byl druh průmyslové revoluce, protože právě z této řady začala masová výroba po celém světě v závodě Highland Park v Michiganu.

Henry Ford si původně stanovil za úkol vyrábět sériově vyráběná auta jednoduchá, spolehlivá a levná, aby si je mohl dovolit každý. Ford se proto rozhodl „dát svět na kola“, u kterého bylo požadováno zjednodušení postupu při sestavování vozu.


V počátečních letech trvalo sestavování strojů příliš dlouho, stálý nedostatek kvalifikovaných pracovníků, úroveň výroby zůstávala na nízké úrovni a cenu takového „ručně vyrobeného“ výrobku nebylo možné snížit.

Pak přišel nápad spojit podvozek budoucích modelů pomocí lana, dát podél této linie dělníky, kteří by postupně vůz při pohybu montovali dále.

V pokračování experimentu Ford co nejvíce standardizoval součásti a díly, aby s nimi mohli pracovat i nekvalifikovaní pracovníci. Změnou zařízení montážní linky byl výrobní proces rozdělen na etapy, díky čemuž se pracovní rychlost zvýšila 4x. Montážní linky roztroušené po obchodech byly sloučeny do jediného souvislého dopravníku, který se proplétal závodem.

Výsledkem byl rekordní výsledek - v továrně Ford sjel z montážní linky sám každých 10 sekund nový vůz.

V době, kdy byl legendární model T hotový, překonal jeho miliontý rekord Volkswagen Beetle, který vyrobil více než 20 milionů kopií. Dosud však žádný jiný model nevykazoval tak fenomenální úspěch jako tento model, jehož podíl v roce 1921 mezi všemi registrovanými vozy na světě činil 56,5%.

2. Barva auta - černá


Na fotografii: Ford Model T, 1914

Okřídlená se stala fráze Henryho Forda, že klient si může koupit auto jakékoli barvy za předpokladu, že je tato barva černá.

Ve skutečnosti od roku 1914 do roku 1926 vyráběl americký závod pouze černá auta, včetně stejného Fordu Model T. Samozřejmě, ve vzácných případech, pro individuální objednávku, Ford vyrobil auto jiné barvy, ale prioritou byl monochromatický. Proč je to kategorické?

Ukázalo se, že v boji za zrychlení výrobního procesu Ford vyzkoušel celou paletu automobilových barev a laků a zjistil, že Japonský černý smalt schne nejrychleji... Všechny v té době oblíbené laky a barvy schly za 2 týdny, zatímco černý lak - za pouhých 48 hodin.

Z hlediska montáže montážní linky se to ukázalo jako mimořádně důležitý objev, a proto bylo rozhodnuto upustit od červené, modré, zelené a dalších barev ve prospěch elegantního i praktického provedení.

Multicolor se vrátil do nabídky Ford až o deset let později, s novými technologiemi a novými automobilovými povlaky.

3. Milionář milionář


Na fotografii: Fordovy dílny

Dalším úspěchem společnosti byl rekord jednoho milionu vyrobených vozů za pouhý rok. Mnoho automobilek se dynamicky rozvíjelo a dobývalo světové trhy, ale byl to Ford v roce 1915, který jako první vyrobil milion svých vozů.

Další rekord byl opět stanoven díky legendárnímu modelu T, kterého se za rok prodalo 1 003 054 kopií.

Bláznivá sláva tohoto stroje, přezdívaného také „Tin Lizzie“, byl dán jeho příjemným designem, jednoduchou, udržovatelnou konstrukcí a nízkou cenou.


Poprvé vydán v roce 1908, nebyl ve srovnání s konkurenty těch let ani příliš zjednodušený, ani degradován montáží montážní linky. Termosifonový chladicí systém bez vodního čerpadla, jakož i mazání všech jednotek pohonné jednotky postřikem, což spotřebitele tolik překvapilo, ve skutečnosti aktivně využívaly dražší značky,

Taková opatření patřila do kategorie progresivních v letech 1910 - 1920 a byla zaměřena na odstranění zbytečné složitosti návrhu.

4. „Správně včas“

Jeden z nejpopulárnějších logistických konceptů na světě, který automobilová výroba Toyoty použila jako základ svých aktivit, patří Henrymu Fordovi.

Aforismus se zrodil v roce 1924, kdy Ford vysvětlil, že pokud námořní plavidlo dodá rudu včas, která se pak dostane do závodu, pak za dva dny bude vůz připraven, což bude mít do poledne svého majitele. ten samý den.

To znamená, že suroviny se za méně než 48 hodin promění v hotové a dokonce prodané výrobky. Tak barevně načrtnutý princip v řídké moderní prezentaci zní jako dostat náhradní díl ve správný čas a ve správném množství na výrobní linku, eliminovat prostoje, minimalizovat náklady a zásoby.

V roce 1930 našla Fordova teorie uplatnění v Sovětském svazu, který ji popsal v 5letém výboru pro státní plánování.

5. Trojité zabezpečení


Na snímku: Rozbité sklo bylo poprvé nainstalováno na vozidlo Ford

Henry Ford si udržel pověst průkopníka a inovátora a zajímal se o veškerý světový vývoj v automobilovém průmyslu.

Tak se dozvěděl, že ve Francii chemik Edouard Benedict vytvořil a nechal si patentovat 3vrstvé bezpečnostní sklo pro automobily.

Počátek jeho výroby vstoupil do análů historie a stal se na stejné úrovni jako jablko, které padlo na Newtonovu hlavu. Všechno to začalo tím, že Benedikt upustil lahvičku, ve které byl roztok éterického alkoholu s dusičnanem celulózy.

Vědec byl překvapen skutečností, že ačkoli byl kontejner pokrytý prasklinami, nerozbil se. Ukázalo se, kompozice obsažená uvnitř pokryla sklenici filmem z dusičnanu celulózy, díky čemuž se baňka nerozbila na úlomky.

Nejprve se o sklo, zvané „Triplex“, začali zajímat výrobci plynových masek a druhým klientem byl Henry Ford, který si jej objednal pro svá auta. Nainstaloval ho na Ford-A, který právě sjel z montážní linky, a teprve poté, co Ford začal nakupovat bezpečnostní sklo pro své modely.

6. Nejrychlejší


Na snímku: model Ford V8

V historii značky existují dva modely, které prošly nejkratší cestou od nápadu k uvedení do série.

Ford do nového kola vývoje pobídl jeho nejbližší konkurent - Chevrolet, který své prémiové vozy vybavil motory G8.

Ford přemýšlel o umístění tak kvalitní pohonné jednotky na levný vůz. Věřil, že když si auto koupil jednou, jeho majitel si s ním už nemusí dělat starosti do konce života.

Během několika měsíců se tak zrodila nejen vlastní pohonná jednotka, ale také nový revoluční model Ford V8, který si okamžitě zamiloval motoristy. Od rozhodnutí k uvedení na trh trvalo pouhé 4 měsíce.

Druhý model se také objevil kvůli vnějším okolnostem. Ekonomičtí Evropané dávali přednost svižným kompaktním vozům, a proto britská kancelář Ford „bila na poplach“.

Americký závod se posadil nad výkresy požadovaného vozu v říjnu 1931 a v únoru 1932 bylo do zámoří odesláno několik testovacích kopií modelu Ford Y. Po příznivých recenzích zákazníků se vůz v srpnu dostal do výroby.

7. Pioneer testery


Na snímku: nárazové testy Ford

V současné době není na trh uvedeno žádné auto bez řady nárazových testů, aby byla zajištěna jeho bezpečnost pro majitele a jeho cestující.

První testy začaly před více než půl stoletím, kdy podmínky skutečné silnice ukázaly inženýrům, že tlustá ocel nechrání před nárazy. Navíc, jak auta těžla, začala nést ještě větší hrozbu.

Americké automobilky jako první uznaly důležitost co nejúplnějšího vyhodnocení modelů, aby bylo možné budoucí vozidla navrhovat odlišně. A Ford byl opět průkopníkem rozmanitosti a závažnosti svých nárazových testů.


V roce 1951 přenesením odpovědnosti za testování na konstrukční oddělení byli inženýři společnosti schopni identifikovat nedostatky a vyvinout speciální dveřní zámky, které lze snadno otevřít po nárazu. Po dalších 4 letech zahájil Ford program nárazových testů pomocí speciálních figurín vybavených elektronickým měřicím zařízením.

8. Ford a ABS


Na fotografii: Ford Scorpio 1985

V 80. letech začala v automobilovém průmyslu nová éra. Automobily začaly získávat zcela jiné formy, zvýšenou bezpečnost, nové technologie.

Pozadu nezůstal ani Ford, který začal pracovat na zásadně odlišném modelu, vlajkové lodi značky. Do jeho vývoje bylo vrženo pět stovek specialistů - inženýrů a designérů. Výsledkem jejich kreativity byl Ford Scorpio z roku 1985, první na světě, který standardně dostal protiblokovací brzdový systém (ABS).

Nutno podotknout, že se jedná o druhý pokus výrobce pracovat s ABS. Původně byl instalován na vozy Lincoln, včetně Continental Mark II z roku 1954. Ale tato možnost trvala několik let, protože byla příliš komplikovaná a drahá.

9. „Mein Kampf“

Jedinečná osobnost Henryho Forda k němu přitahovala širokou škálu lidí. Mezi jeho obdivovatele byl dokonce Adolf Hitler, který Fordovi říkal jeho přítel.

Díky práci kolínského závodu Ford získala německá armáda tisíce armádní techniky. Nejhmotnějším nákladním vozem byl Ford V 3000, vyrobený v nákladu 25 tisíc kopií.

Celkem tvořily nákladní vozy amerického výrobce 60% všech německých 3tunových nákladních vozidel. Za takovou pomoc byl Henry Ford vyznamenán nejvyšší německou cenou pro cizince - Řádem Velkoněmeckého orla a všechny jeho továrny bezpečně přežily válečná léta, a to nejen bez ztrát a zničení, ale dokonce se značným ziskem z dodávek zařízení.

Henry Ford se navíc stal jediným Američanem, kterého Hitler zmínil ve svém eposu Mein Kampf.

10. Auto, které změnilo svět


Na fotografii: 1964 Ford Mustang

Právě za to je považován Mustang z roku 1964, jehož nápadný sportovní charakter byl fenomenálně v souladu s vynikajícím komfortem a možností každodenního používání vozu.

Poté, co se Mustang v prvních měsících stal kultovní ikonou, okamžitě se dostal do stejně legendární série Jamese Bonda, kde si zahrál ve filmu „Goldfinger“.

Následně se na účtu tohoto vozu objevilo přes 3000 filmů, včetně „Pryč za 60 sekund“, kterým se nemůže pochlubit každá hollywoodská celebrita.

Závěr

Historie Fordu, jeho zakladatele a jeho aut vždy přichází s předponou „první“. První automobilová montážní linka, první zahraniční automobilový závod v Sovětském svazu, první společnost ovládaná členy stejné rodiny a tak dále a tak dále.

Úspěšná, jedinečná značka se po více než století nikdy nepřestala rozvíjet a ohromuje své fanoušky vývojem v oblasti osobních automobilů, nákladních vozidel, vojenské techniky a sportu.

Brod

Pin
Send
Share
Send